ddrverzamelaars.123forum.nl forum index ddrverzamelaars.123forum.nl
Dit is een forum om verzamelaars van DDR artikelen dichter bij elkaar te brengen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Scheunefund: verslag van bezoek aan Berlijn, 1988

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ddrverzamelaars.123forum.nl forum index -> Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Robotron

BerichtGeplaatst: ma jan 18, 2010 9:34 pm    Onderwerp: Scheunefund: verslag van bezoek aan Berlijn, 1988 Reageer met quote

Hallo,

Bij het opruimen van de zolder kwam ik onderstaand verslag tegen, dat ik destijds (1988) moest schrijven voor een opdracht voor het vak Nederlands, in 4 VWO. Dit is een kort verslag van ons bezoek van dat jaar aan Berlijn. Wel grappig om het werk van een 15-jarige weer eens terug te lezen, met alle typemachinecorrectie erbij (hoogstwaarschijnlijk getypt op de ouderlijke Erika, overigens).

Gr,
Frank

Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Genosse Erich
Site Admin

BerichtGeplaatst: di jan 19, 2010 10:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk om te lezen en je had een vooruitziende blik betreffende Gorbatsjov....

BerichtGeplaatst: di jan 19, 2010 11:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Genosse Erich H. schreef:

Ja, inderdaad, maar ik had toch niet verwacht dat het zo snel zou gaan. Achteraf vind ik het jammer dat veel herinneringen aan die week zijn vervaagd. Als ik het nu had kunnen meemaken dan had ik het veel intenser beleefd (en ook beter opgelet in de lessen Wink ). Maar ja, weet alles maar eens achteraf!*

* H. Finkers
Naar boven
Asjemenou

BerichtGeplaatst: di jan 19, 2010 1:09 pm    Onderwerp: Oost- en West-Berlijn Reageer met quote

Robotron schreef:

Ja, inderdaad, maar ik had toch niet verwacht dat het zo snel zou gaan. Achteraf vind ik het jammer dat veel herinneringen aan die week zijn vervaagd. Als ik het nu had kunnen meemaken dan had ik het veel intenser beleefd (en ook beter opgelet in de lessen Wink ). Maar ja, weet alles maar eens achteraf!*

* H. Finkers

Heel interessant om je verslag te lezen. Mooi detail is dat het nog getypt is op een schrijfmachine!
Je verslag dateert van 1988. Gorbatsjov was toen zo'n 3 jaar aan de macht in de Sovjet-Unie. Hoewel het IJzeren Gordijn nog wel bestond was toen ook al wel te zien dat de dooi in het Oostblok al had ingezet. Zo kan ik mij uit die tijd een internationale TV uitzending herinneren tussen Russische en Nederlandse jongeren. Niets bijzonders zou je nu zeggen, maar toen wel! De jongeren mochten elkaar vragen stellen over elkaars samenleving e.d. De uitzending was rechtstreeks en dus ongecensureerd. Hoe wrang ook, vele mensen denken nog steeds dat de kernramp bij Tsjernobyl er toe heeft bijgedragen dat de Russen openlijker zijn geworden. Vanwege de internationale ramp moesten ze immers wel.

Je verslag bevat trouwens heel herkenbare dingen. Zeker wat de tegenstellingen tussen Oost- en West-Berlijn betreft. West-Berlijn werd niet voor niets de etalage van het westen genoemd. Het viel mij destijds ook op dat de etalages/winkels in West-Berlijn overvloedig vol lagen.
Velen zouden vandaag de dag graag eens een kijkje willen nemen in het Oost-Berlijn van voor de Wende. Zelf heb ik het een aantal malen bezocht en vond het er maar een grauwe en saaie toestand. Eigenlijk viel er voor een westerling weinig te beleven. Het aanbod in de warenhuizen/winkels was ook niet zo bijzonder interessant te noemen.
Achteraf zeg ik ook, had ik er maar meer rondgelopen en meer foto's genomen. Op dat moment ervaar je de situatie als normaal en ben je er totaal niet van bewust dat het ook wel eens voorbij kan gaan.
Naar boven
Robotron

BerichtGeplaatst: di jan 19, 2010 1:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Over winkels gesproken, ik was toen in dat warenhuis aan de Alexanderplatz (weet de naam zo niet) en inderdaad was het aanbod nogal oubollig en mager, maar ik zag een RFT radio cassettespeler die ik wel graag had willen kopen. Maarja, hij kostte 1200 mark...

Overigens was begin 1988 voor mij nog lang niet duidelijk dat het ijzeren gordijn zo snel zou verdwijnen, en ik denk dat ik daarin niet de enige was. Achteraf kun je natuurlijk van alles beredeneren maar destijds was er geen reden om aan te nemen dat het zo snel voorbij zou zijn. Zeker niet voor een 15-jarige scholier Wink
Naar boven
Asjemenou

BerichtGeplaatst: di jan 19, 2010 3:03 pm    Onderwerp: Oost-West verhouding Reageer met quote

Robotron schreef:
Over winkels gesproken, ik was toen in dat warenhuis aan de Alexanderplatz (weet de naam zo niet) en inderdaad was het aanbod nogal oubollig en mager, maar ik zag een RFT radio cassettespeler die ik wel graag had willen kopen. Maarja, hij kostte 1200 mark...

De naam zou ik ook niet weten maar als ik even "google", dan lees ik iets over kaufhaus "Centrum". 1200 Oost- of Westmark is/was inderdaad een flinke prijs voor zo'n radio. Het maakte dan ook niet zoveel uit want als westerling moest je toch een koers 1:1 betalen. Rolling Eyes
Die Intershops hadden trouwens destijds wel de functie om westerse valuta binnen te halen.
Zo heb ik mij in Moskou ook eens staan te verlekkeren op een Russische Zenit cameraset compleet met een 500 mm. lens. De prijs daarvan was ook schandalig hoog. Voor die prijs kon ik in Nederland een Japanse Nikon camera kopen!

Robotron schreef:
Overigens was begin 1988 voor mij nog lang niet duidelijk dat het ijzeren gordijn zo snel zou verdwijnen, en ik denk dat ik daarin niet de enige was. Achteraf kun je natuurlijk van alles beredeneren maar destijds was er geen reden om aan te nemen dat het zo snel voorbij zou zijn. Zeker niet voor een 15-jarige scholier Wink

Met mijn vorige reactie wil ik overigens niet beweren dat ik de val van de Muur of van het communisme in Oost-Europa destijds heb aan zien komen. Ik denk eigenlijk niemand.
Wel is het zo dat de oost-west verhouding in de jaren tachtig anders was dan in de jaren zestig of zeventig. De situatie was toen al wel gematigder. Begin jaren tachtig had je immers al de crisis in Polen. Hoewel het weinig scheelde, hebben de Sovjets toen niet ingegrepen zoals destijds in Hongarije en Tsjechoslowakije. Achteraf gezien toch al een teken aan de wand dat er iets aan het veranderen was.
Naar boven
Genosse Erich
Site Admin

BerichtGeplaatst: di jan 19, 2010 4:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Robotron schreef:

Ja, inderdaad, maar ik had toch niet verwacht dat het zo snel zou gaan. Achteraf vind ik het jammer dat veel herinneringen aan die week zijn vervaagd. Als ik het nu had kunnen meemaken dan had ik het veel intenser beleefd (en ook beter opgelet in de lessen Wink ). Maar ja, weet alles maar eens achteraf!

Ja, als ik wist wat ik nu weet over Berlijn bijvoorbeeld, dan was ik ten eerste vůůr de Wende vaker in Oost-Berlijn en de DDR geweest en dan was ik op de avond van de 9de november 1989 spontaan in de auto gestapt en naar Berlijn gereden.

Maar dat is nu eenmaal niet gebeurd..... Wink Crying or Very sad

BerichtGeplaatst: di jan 19, 2010 5:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Robotron schreef:

* H. Finkers

Dat is bijvoorbeeld het leuke aan zo'n werkstuk of foto's van vroeger. Ze helpen je details van gebeurtenissen te herinneren die je eigenlijk allang vergeten was. Goed bewaren dat werkstuk dus.

Wat die RFT radio-cassetterecorder betreft, staat hij soms op deze link; http://www.ddrtechnik.de/DDR/Versandhaus_Leipzig/tonbandH/Kassettenradiotonbandgeraet/kassettenradiotonbandgeraet.html .
Naar boven
grenzflieger

BerichtGeplaatst: di jan 19, 2010 6:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Robotron, een fantastisch verslag! Heb het (als 4 vwo docent) met veel genoegen gelezen! Ik vraag me af of de 4vwo-leerling tegenwoordig nog een dergelijk verslag kan produceren. Erg leuk dat je dit met ons wilde delen.
Naar boven
Robotron

BerichtGeplaatst: di jan 19, 2010 6:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Asjemenou schreef:
Wat die RFT radio-cassetterecorder betreft, staat hij soms op deze link; http://www.ddrtechnik.de/DDR/Versandhaus_Leipzig/tonbandH/Kassettenradiotonbandgeraet/kassettenradiotonbandgeraet.html .

Hij lijkt wel wat op de 1 na laatste op die pagina. Het was een mono-geval, volgens mij ook zwart. Maar het was 1988 en ik weet niet of dit model toen nog in de winkel stond.

grenzflieger schreef:
Beste Robotron, een fantastisch verslag! Heb het (als 4 vwo docent) met veel genoegen gelezen! Ik vraag me af of de 4vwo-leerling tegenwoordig nog een dergelijk verslag kan produceren. Erg leuk dat je dit met ons wilde delen.

Dankjewel! Ik kreeg er destijds een "A" voor, dat was voor dit soort opdrachten het hoogst haalbarebij ons. Ik herinner mij nog het commentaar van mijn leraar Nederlands toen hij hem aan mij teruggaf: "Jij beheerst de Nederlandse taal tot in de puntjes". Was ik wel erg blij mee toen. Maar goed.

Frank
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ddrverzamelaars.123forum.nl forum index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: