ddrverzamelaars.123forum.nl forum index ddrverzamelaars.123forum.nl
Dit is een forum om verzamelaars van DDR artikelen dichter bij elkaar te brengen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Grensgevallen

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ddrverzamelaars.123forum.nl forum index -> Bij de grens
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Asjemenou

BerichtGeplaatst: do mei 20, 2010 12:28 am    Onderwerp: Grensgevallen Reageer met quote

Het volgende verhaal heb ik al eens eeder vermeld op dit forum. Om dit topic weer enigszins nieuw leven in te blazen zal ik het nog een keer plaatsen. Er zijn immers meedere mensen op dit forum die "DDR ervaring" hebben. Ik zou dus zeggen, kom maar op met de verhalen. Mijn verhaal gaat over een voorvalletje welke ik had met de DDR Grenztruppen.

Ik nam destijds de trein van Utrecht naar W-Berlijn. Op de grens van Nederland met W-Duitsland werd de Nederlandse locomotief vervangen door een W-Duitse. Dit kostte altijd enige tijd. Je had zelfs even de tijd om je benen te strekken op het perron. Je kon de trein dus makkelijk verlaten. Op het station van ik meen Hannover stond de trein ook wel eens enige tijd stil. Waarschijnlijk moest er een andere trein passeren ofzo. Er waren zelfs meerdere mensen die even de trein verlieten om op het perron een luchtje te scheppen. In Hannover kon je dat misschien dan nog wel doen maar op het station van Marienborn net over de grens in de DDR kon je dat beter niet doen. Normaal gesproken kon je daar niet eens de trein verlaten want de portieren van de trein waren afgesloten en gingen eigenlijk niet eerder voor je open dan in W-Berlijn. Op station Marienborn kwamen ook de DDR Grenztruppen in de trein. Zij konden de portieren dus blijkbaar wel open maken. Tijdens de bewuste treinreis kwamen de DDR Grenztruppen via een portier binnen van het treinstel waarin ik mij bevond. Op het moment dat de grenswachters binnen kwamen liep ik wat heen en weer over het gangpad in het treinstel. De heren namen zelfs plaats in de coupé naast de mijne. Ik kwam op het idee om even een luchtje te scheppen op het perron, terwijl de Oost-Duitse spoorwegen nog bezig waren met het verwisselen van de locomotief. Ik wilde de trein dus verlaten door hetzelfde portier als waardoor zojuist de grenswachters naar binnen waren gekomen. Blijkbaar was dit portier dus niet vergrendeld. Het portier had dus 2 treden om op het perron te kunnen komen. Zover ben ik nooit gekomen. Ik had het portier geopend en stond op de bovenste trede. Op het perron liepen wat mensen van vermoedelijk de Oost-Duitse spoorwegen rond en in ieder geval ook een grenswachter met een waakhond. Deze liep op het perron van mij af en ik keek hem dus op zijn rug. Het leek wel of dat hij voelde dat er iemand de trein wilde verlaten. Hij draaide zich om, blies op een fluitje en op dat moment leek het wel of dat uit alle hoeken en gaten van het station politie o.i.d. te voorschijn kwam. De grenswachters die al in de trein waren stonden ook meteen achter mij. Eén van hen vroeg mij wat ik van plan was om te gaan doen. Ik vertelde hem dat ik tijdens het verwisselen van de locomotieven alleen maar even een luchtje wilde scheppen op het perron. Er werd direct om mijn paspoort gevraagd en ik kreeg iets van een opmerking; "Du darfst den Zug nicht verlassen, das ist nicht gestattet". Ik moest dus weer gaan zitten in m'n coupé. Het leuke van het verhaal was dat tijdens deze reis naar W-Berlijn ook een vriend van mij was mee gekomen. Deze vroeg mij direct wat er aan de hand was. Deze vriend was niet zo heldhaftig uitgevallen en was tijdens de rest van de treinreis erg nerveus. Zeker omdat de grenswachters een coupé naast ons zaten en dat enkele malen zo'n grenswachter z'n hoofd eens om de hoek stak om te kijken of dat ik nog wel op m'n plaats zat. Ook bij de paspoortcontrole in de trein werd ons paspoort net wat nauwkeuriger bekeken dan van de overige treinreizigers. Eén van de grenswachters liep zelfs met het paspoort van mijn vriend naar een andere collega verder op. Mijn vriend vroeg mij direct om uitleg waarom die grenswachter dat deed. Ik zat mijn vriend op dat moment wat te stangen en maakte hem wijs dat hij waarschijnlijk mee moest voor verhoor. Mijn vriend was al zo nerveus en hij had het toen helemaal niet meer. Ik kreeg het verwijt van hem te horen dat hij als hij dit allemaal vooraf had geweten dat hij nooit was mee gegaan. Hij kreeg zijn paspoort gewoon weer terug, samen met een Transitvisum. Blijkbaar waren de heren grenswachters het eerder omschreven voorvalletje nog niet vergeten en vroegen aan mij nog ter controle of hoe ik heette en waar ik vandaan kwam en of dat ik alleen reisde enz. Ik kreeg mijn paspoort ook gewoon terug met daarin een Transitvisum. Dit is ook de enige keer geweest dat ik "problemen" heb gehad met de DDR Grenztruppen.
Mijn vriend kon er achteraf wel om lachen en tot op de dag van vandaag vind hij het toch wel leuk dat hij toen is mee geweest. Hij kan tenminste zeggen dat hij de Berlijnse Muur nog heeft gezien en dat hij iets van de deling van West- en Oost-Berlijn heeft meegemaakt.

DDR Grenztruppen kon je niet alleen tegenkomen in de trein maar je kon ze ook tegenkomen op de Berlijnse muur. Deze foto is genomen kort na de val van de muur.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ddrverzamelaars.123forum.nl forum index -> Bij de grens Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: