ddrverzamelaars.123forum.nl forum index ddrverzamelaars.123forum.nl
Dit is een forum om verzamelaars van DDR artikelen dichter bij elkaar te brengen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Dwangarbeiders van DDR moesten werken voor Ikea

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ddrverzamelaars.123forum.nl forum index -> Nieuws
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frank
Site Admin

BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2011 10:13 am    Onderwerp: Dwangarbeiders van DDR moesten werken voor Ikea Reageer met quote

De Zweedse meubelketen Ikea heeft in de DDR-tijd meubels laten maken door politieke gevangenen, zo blijkt uit een documentaire van de Duitse televisiezender WDR. De gevangenen werden niet eens betaald voor hun werk, getuigt een van hen.

'Wij verrichtten slavenarbeid', getuigt Hans Otto Klare, een van de voormalige gevangenen. Hij werkte in Waldheim, waar onder meer de overbekende Clippan-zitbank gemaakt werd. 'Wij woonden op de bovenverdieping van de fabriek, met volledig afgedekte ramen. De machines stonden beneden, en draaiden altijd. Wij hadden nooit rust. Op de werkvloer kon je niet eens rustig zitten. We kregen ook geen oorbescherming of handschoenen.'

Een andere ex-gevangene zegt dat hij heel wat Ikea-onderdelen herkende toen hij na de val van de Muur voor het eerst in de Zweedse meubelketen ging shoppen.

Dat Ikea zulke nauwe banden had met communistische regimes als het Oost-Duitse is opmerkelijk: eerder raakte bekend dat Ikea-stichter Ingvar Kamprad in de jaren veertig duidelijk sympathieŽn had voor de Zweedse nazi-partij.

Kamprad stichtte Ikea in 1943, maar trok pas in het begin van de jaren zeventig naar het buitenland. De productie in Oost-Duitsland was een van die eerste stappen over de grens. In die periode besliste het Oost-Duitse regime om de vele gevangenen aan het werk te zetten. Zo'n twintig procent waren politieke gevangenen: zij hadden hooguit een mening geuit die het regime niet beviel, of hadden geprobeerd het land te ontvluchten.

In totaal zou Ikea op 63 plekken in Oost-Duitsland onderdelen hebben laten produceren. Een woordvoerster van Ikea zegt in de documentaire dat ze niets afweet van die DDR-dwangarbeid.

Ikea trok pas weg uit de DDR toen het regime op zijn laatste benen liep. De productie werd er stilaan te duur. Uit documenten die de WDR kon inkijken, bleek dat het bedrijf toen zijn steven wendde naar de communistische dictatuur in Noord-Korea.

Gewezen Ikea-manager Johan Stenebo, die eerder al de vuile was van het bedrijf buitenhing, zegt dat de Zweden er totaal geen probleem mee hebben om in dictaturen te laten produceren. 'Niemand had daar een slecht geweten over.' Over Noord-Korea weet hij niets, maar lange tijd liet het bedrijf in Birma produceren, en vandaag zou dat ook in Wit-Rusland het geval zijn.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=Q03F232M
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
Robotron

BerichtGeplaatst: vr sep 09, 2011 10:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het ook gezien. Interessante documentairereeks (ook andere bedrijven werden onder de loep genomen, zoals Ferrero).
Ik wist wel dat er in het verleden een aantal producten van Ikea in de DDR was geproduceerd. Ik meen lampekappen en boekenkasten (weet iemand meer details?). Maar ik had er nooit bij stilgestaan dat dit door (politieke) dwangarbeiders gedaan werd!!! Dat is wel even schrikken om dit te horen over mijn favoriete meubelwinkel...

Overigens, ik heb ook gehoord dat er vroeger spullen voor de Hema in de DDR gemaakt werden, weet iemand hier iets vanaf?
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ddrverzamelaars.123forum.nl forum index -> Nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: