ddrverzamelaars.123forum.nl forum index ddrverzamelaars.123forum.nl
Dit is een forum om verzamelaars van DDR artikelen dichter bij elkaar te brengen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

'DDR had meer goede dan slechte kanten'
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ddrverzamelaars.123forum.nl forum index -> Nieuws
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frank
Site Admin

BerichtGeplaatst: zo jul 19, 2009 7:18 pm    Onderwerp: 'DDR had meer goede dan slechte kanten' Reageer met quote

Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked
Kijk maar eens op: http://historiek.net/index.php/200906292057/actueel/DDR-had-meer-goede-dan-slechte-kanten.html
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
Genosse Erich
Site Admin

BerichtGeplaatst: ma jul 20, 2009 7:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ostalgie????

BerichtGeplaatst: vr aug 14, 2009 9:41 pm    Onderwerp: Ostalgie Reageer met quote

Dit berichtje was mij eerder ontgaan maar ik wil er nog wel op reageren. Zou het in het bericht inderdaad om ostalgie gaan?
Als zoveel voormalige DDR burgers zeggen dat ze liever niet hadden gehad dat de muur was gevallen waarom wilden zoveel DDR burgers in 1989 de DDR dan juist ontvluchten?
Dat iedereen in de DDR destijds een huis en een baan had dat is misschien dan een pluspunt maar het land werd wel geregeerd door een star communistisch bewind wat geen enkele tegenspraak duldde.
Ik vraag mij dan ook af of dat de DDR (na de omwenteling) als zelfstandig land had kunnen blijven bestaan. Het land is immers 40 jaar lang kunstmatig in stand gehouden. In 1989 was immers goed te zien wat 40 jaar communisme had aangericht in het gehele Oostblok.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
AHT 9-74

BerichtGeplaatst: vr aug 14, 2009 10:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij gaat het niet om Osatalgie. Het gaat om een gevoel. En dat gevoel is lastig te beschrijven.

Deze zomer ben ik weer een dagje bij oude vrienden geweest (10 jaar niet gezien, en in de ddr-tijd er vaak als kind geweest).
We werden als vanouds zeer warm ontvangen en een aantal familieleden en vrienden van weleer waren opgetrommeld om samen met ons een gezellige middag en avond te hebben.

We hebben gesproken over mooie "kollege"-verhalen, wachtlijsten voor produkten maar ook over wat er was veranderd (en wat niet). We hebben het niet gehad of ze terug wilden naar de oude situatie.

Het gevoel dat daar (MV) nu heerst is dat men "neidisch" is. Lastig om dat woord in hun context te vertalen: niet meteen jaloers maar eerder wantrouwend, schuw, minder loyaal en royaal.
Het gezamenlijke gevoel, maar nooit uitgesproken: "wij tegen de staat", is er niet meer. Daar is nu een gevoel van achterblijven, teruggang (klinkt heel paradoxaal) en veel meer ieder voor zich.

Wat ook nog steeds gevoeld wordt is het "bespieden". Vroeger door de IM's nu door directmarketing bedrijven, callcenters, verzekeringsmaatschappijen e.d. ; iets dat wij al lang gewend zijn (ook van balen) maar er verder weinig mee doen.

Wat me ook erg opviel was de leegloop en vele leegstaande en zwaar verwaarloosde woningen daar. Enerzijds veroorzaakt door trek richting grote stad en westen (hoewel de midelgrote steden daar ook krimpen), anderszijds door de oude eigendomsrechten (van voor de ddr-tijd) op grond en woningen. Die werden (terecht of onterecht?) opgeeist door de vorige eigenaren en meestal toegekend. De "nieuwe" eigenaren kwamen hun nieuwe eigendom bekijken en kwamen er vaak achter dat ze daar niet in wilden investeren en maakten rechtsomkeer. De gemeente achterlatend met vervallen en dichtgespijkerde woningen (en daarvoor al gedwongen vertrek van de vorige bewoners).

Kortom, Ostalgie is een te kort door de bocht verklaring. Terugwillen naar de oude tijd is ook een te kort door de bocht verklaring. Het is een gevoel naar mijn mening en dat gevoel wordt door iedereen anders ingevuld.
Mijn eigen gevoel is een sentiment en hang naar de tachtiger jaren en naar de warme ontvangsten die we daar altijd hadden (en gelukkig nog steeds hebben).
Asjemenou

BerichtGeplaatst: za aug 15, 2009 9:06 am    Onderwerp: Ostalgie Reageer met quote

Als ik jouw verhaal dus goed begrijp dan komt de ontevredenheid van de DDR burgers meer uit het feit, dat het voormalige DDR grondgebied heden ten dage een soort van achtergebleven gebied is geworden.
Zou je ook kunnen zeggen dat voor de Oostduitsers (qua gevoel) de overstap naar een westerse maatschappij te snel is gegaan?
Naar boven
AHT 9-74

BerichtGeplaatst: za aug 15, 2009 9:56 am    Onderwerp: Re: Ostalgie Reageer met quote

Asjemenou schreef:
Als ik jouw verhaal dus goed begrijp dan komt de ontevredenheid van de DDR burgers meer uit het feit, dat het voormalige DDR grondgebied heden ten dage een soort van achtergebleven gebied is geworden.
Zou je ook kunnen zeggen dat voor de Oostduitsers (qua gevoel) de overstap naar een westerse maatschappij te snel is gegaan?

Ja, maar het is meer dan dat denk ik. Voor wat betreft het achtergebleven gebied: ik denk dat het daar meer gaat om de onzekerheid en grilligheid van het bestaan die is ontstaan, dan het achtergebleven zijn.

In Stralsund zag ik twee dingen gebeuren:
enerzijds een geweldige stadsverbetering

en stedelijke vernieuwing en infrastructurele projecten

anderzijds tegelijkertijd verder verval

grenzflieger

BerichtGeplaatst: za aug 15, 2009 10:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Beste AHT 9-74,

Ik heb het idee dat je het gevoel goed onder woorden brengt. Verder heb ik het idee dat veel Oost-Duitsers zoals iedereen op zoek zijn naar een zekere mate van autonomie. Deze autonomie bestond er in de DDR niet of nauwelijks, er werd veel voor je geregeld en de toekomst stond redelijk vast. In de nieuwe Westerse samenlevingsvorm blijkt die autonomie er ook maar beperkt te bestaan. De European Dream (lees American Dream) blijkt maar deels waar te zijn en de vrijheid lijkt ook tegen te vallen. Word je hier niet geleefd door de staat dan is het wel door het bedrijfsleven, de strijd om maandelijks een boterham te verdienen en de regulering door de staat (verzekeringsplichten, belastingen op alles waar het maar even kan en een onderlinge sociale wedstrijd). Die autonomie en vrijheid, rijkdom vallen dus best tegen.

Verder waren veel mensen op elkaar aangewezen en daarom was er sprake van een sterkere sociale cohesie. Sociale verbanden zijn uitéén gerukt en het is maar de vraag of deze in de sterk individualiserende samenleving terugkomen. De afnemende sociale cohesie brengt vervolgens weer afnemende sociale controle met zich mee dat weer in het ergste geval leidt tot vereenzaming of criminaliteit (uitersten).
Naar boven
Bravinsky

BerichtGeplaatst: za aug 15, 2009 2:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik met mijn laatste ontmoeting met oud-militairen van de NVA vorig jaar meerdere keren hoorde is dat de overgang naar het Westen in eerste instantie vernieuwend was, maar achteraf steeds meer is gaan tegenvallen.
Zo beschreef een oud-officier van de Fallschirmjäger:

Quote:
'Nog steeds worden we door de overheid in de gaten gehouden, maar er wordt niet meer voor ons gezorgd. We hadden destijds niet de vrijheid zoals men in het Westen gewend was, maar we hadden wel sociale zekerheid, waarmee een ieder de mogelijkheid had om een goed leven te hebben'.

Daarnaast heb ik ook verschillende verhalen gehoord van mensen die wel de grens over gingen om te zien hoe het in het westen was, maar gewoon 's avonds in hun eigen bed sliepen, en nu nog steeds in het oosten des lands wonen.
Genosse Erich
Site Admin

BerichtGeplaatst: za aug 15, 2009 3:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik sprak vorige maand een vrouw in Sitzendorf (Thüringen) en zij zei mij het volgende: "Vroeger hadden we geld en konden we niet naar het Westen reizen, nu mogen naar het Westen reizen en hebben we geen geld".

Vond ik toch wel een veelzeggende uitspraak.

Verder kreeg ik de indruk in dat gesprek dat die vrouw ook liever de DDR weer terug had, hoe raar dat ook klinkt.

BerichtGeplaatst: za aug 15, 2009 4:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Probleem met mensen is dat hun geheugen vaak selectief functioneert. Zo hebben oude mensen ook altijd de neiging de jaren 50/60 te verheerlijken terwijl iedereen gedwongen werd in de kerkbanken te zitten, homoseksualiteit taboe was, iedereen KVP (of ARP bij u) moest stemmen, vrouwen geen eigen plaats op de arbeidsmarkt hadden, abortus nog verboden was, contact met andere zuilen uit den boze was en zo kan ik nog wel even doorgaan. Blijkbaar zijn geheugenschema's zo georganiseerd dat we enkel de positieve dingen na verloop van tijd onthouden.
Naar boven
Asjemenou

BerichtGeplaatst: za aug 15, 2009 9:26 pm    Onderwerp: Goeie ouwe (DDR) tijd Reageer met quote

Als ik de gedane beweringen van ex-DDR burgers in dit topic lees dan denk ik dat er een zekere waarheid zit in de laatste reactie van Grenzflieger. Hoe vaak zeggen wij zelf (incl. mijzelf) ook niet; "Die goeie ouwe tijd". Wij zijn inderdaad snel geneigd om ons verleden te verromantiseren en de negatieve en vervelende dingen van toen te willen vergeten.
Dat vele DDR burgers destijds de DDR wilde ontvluchten, geeft wel aan dat er toch iets fout was aan het systeem in de DDR. Al willen sommige ex-DDR burgers dit blijkbaar vandaag de dag liever vergeten.
Ik lees iets in een eerdere reactie over de sociale zekerheid (lees gratis gezondheidszorg, onderwijs e.d.) die er bestond in de DDR. Dit is een veel gehoorde opmerking van burgers uit ex-communistische landen. Met deze uitlating denk ik, dat men snel geneigd is om te vergeten dat het geven van gratis gezondheidszorg e.d. voor praktisch geen één land/overheid te betalen is. Dus in die zin is het een onjuiste bewering om te zeggen dat het geven van gratis gezondheidszorg, onderwijs e.d. een goede eigenschap was van het communistische systeem. Het is tenslotte niet voor niets dat de Oostbloklanden in 1989/90 failliet waren. De gratis gezondheidszorg was ook één van de eerste dingen die in de ex-communistische landen werd afgeschaft.
Zo kan ik nog wel meerdere dingen opnoemen die slecht waren aan het DDR systeem. Er zullen ook vast goede dingen gebeurd zijn in de DDR. Kan iemand mij iets noemen waar het DDR systeem met recht trots op kon zijn? En dan heb ik het niet zozeer over de mooie uniformen of voertuigen die men in de DDR had.
Naar boven
Bravinsky

BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2009 12:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nou de uniformen en voertuigen springen er wel uit... dat is zeker! Very Happy

Wat betreft de gezondheidszorg; ook al was het voor de staat onbetaalbaar, het was er wel. Een systeem waarmee Cuba vandaag de dag nog steeds staat in de top 3 van landen met de beste medische zorg.
Dat het afgeschaft werd nadat het communisme voorbij was lijkt mij logisch, er werd een westers systeem ingevoerd, waarbij niet aan gratis gezondheidszorg wordt gedaan.

Dat het grootste deel van de DDR burgers het land niet ontvlucht hebben is mijns inziens een teken dat er óf angst was gepakt te worden, of er geen/geen genoeg behoefte aan bestond.
Een aardig gegeven is ook dat een niet te onderschatten aantal mensen zowel voor als na de bouw van de muur van het westen naar het oosten vluchtten (heb er een mooie docu (van na 1990) over).

Een grote vergissing van de DDR was het garanderen van een woning voor iedereen.
De flats schoten de grond uit, en hebben voor een erg groot deel geholpen aan de steeds verder oplopende financiële problemen.

Het klopt zeker dat mensen vooral de goede dingen herinneren, des te verder in het verleden des te minder negativiteit.
Om een ruw voorbeeld te geven, hoe denkt men nu over Hitler, en hoe denkt men over 1000 jaar over hem; in vergelijking met het feit dat veel mensen niet (of nauwelijks) negatief over Napoleon praten, terwijl hij bijna net zo veel foute dingen heeft gedaan. No offence voor deze vergelijking, probeer alleen een punt duidelijk te maken... Rolling Eyes

Als afsluiter voor dit nachtelijk avondtuur; waar de DDR met recht trots op kon zijn is wat mij betreft het feit dat ze het hebben gepresteerd om in 40 jaar een kapot land op te bouwen en een geheel eigen cultuur te ontwikkelen. Cool
Robotron

BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2009 8:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verhalen in dit topic. Ik denk dat men de situatie waarin men nu verkeert in Oostelijk Duitsland zelf in handen heeft. Alleen lang niet iedereen kan (of wil) hier iets mee doen. Ik sprak in 2005 een restaurant-eigenaar in de buurt van Altenberg. Hij vertelde dat hij in de DDR tijd electriciën was in Dresden, maar dat hij na de wende uiteindelijk zijn droom had nagejaagd en dit restaurant was begonnen (en het was een heel mooi restaurant). Dat zat blijkbaar in deze man en hij had voldoende wilskracht en een portie geluk om het te bereiken.

Aan de andere kant zullen er ook veel mensen zijn die het gelaten over zich heen laten komen en zich schikken in hun lot. Moet eerlijk zeggen dat ikzelf hier ook toe behoor (maar dan in NL). Dat gevoel van geen macht hebben over je eigen lot heb ik ook regelmatig. Ik ben ook niet zo'n ondernemend typ. Daar krijg je op een gegeven moment last van. Maar goed.

De herinneringen zijn wel erg selectief inderdaad. Ik denk ook vaak met weemoed terug aan mijn pubertijd in de jaren '80. En nu is het gemakkelijk om de krenten uit de pap te halen uit die tijd. Je koopt wat cd's en dvd's met jaren '80 films en muziek, kijkt af en toe een documentaire en dan zit je zo in een melancholische bui. Maar als je echt terugdenkt naar hoe het was, dan viel dat ook niet altijd mee. Het was begin jaren '80 ook economische crisis, ons huis was ook vrij simpel en grauw ingericht en we konden bijvoorbeeld niet elke week voor de gein een nieuwe LP kopen (zoals ik dat nu wel met cd's kan, bij wijze van spreken).

Als ik zie hoe de DDR er aan toe was in de jaren '80, dat is toch wel heel erg. Failliet, uitgewoond, vies en versleten. En dat was het resultaat van 6 jaar oorlog en 40 jaar communisme. Ik denk dat het minstens net zo lang duurt voordat de sporen zowel in het landschap als in de hoofden van mensen wat aan het vervagen gaan. Dus laten we in 2035 nog eens kijken.
Naar boven
Asjemenou

BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2009 1:56 pm    Onderwerp: Goede en slechte kanten van de DDR Reageer met quote

Het is logisch dat als een gemiddelde Oostduitser terugdenkt aan zijn jeugd dat hij terugdenkt aan zijn jeugd welke in de DDR tijd plaatsvond. Ook al werd de DDR dan geregeerd door een totalitair systeem, men zal zeker ook leuke herinneringen hebben aan die tijd. En daarbij kan je dan denken aan een vakantie, een bruiloft of een andere leuke gebeurtenis. Hoe beroerd de situatie voor de Oostduitsers misschien toen ook was, gelachen werd er zeker door hen ook.

In één van mijn vorige reacties vroeg ik of dat iemand mij iets kon noemen waarop het DDR systeem trots zou kunnen zijn. Ik vroeg dit omdat ik er zelf zo snel niet één zou weten.
Zo roemde het DDR systeem zichzelf vanwege o.a. de sportprestaties, sociale zorg en dat er in de DDR geen werkloosheid bestond.
Als ik op het Internet ga zoeken naar deze onderwerpen dan kom ik deze informatie tegen; http://www.trouw.nl/krantenarchief/2007/08/21/2308615/Doping_DDR-atleten_schaadt_ook_nazaten.html en http://area.geog.uu.nl/euregioneisse/oostdtl.htm . Blijkbaar zaten er bij al deze roemrijke prestaties toch addertjes onder het gras. Je zou haast gaan denken dat de voertuigen, de Praktica camera e.d. de enige dingen waren waarop het DDR systeem nog enigszins trots kon wezen.
Terugkomend op de gezondheidszorg, helaas kan ik hier niet zoveel over vinden. Hoe goed was deze georganiseerd in de DDR?
Wat de Cubaanse gezondheidszorg betreft, dit systeem komt inderdaad mooi over. De oogbehandelingen in Cubaanse klinieken zijn erg bekend (In India overigens ook). Komt dit misschien ook omdat het lage loonlanden zijn? Zie laatste alinea van dit bericht; http://www.scholieren.com/werkstukken/25034 . Daarentegen is medische zorg in de westerse (kapitalistische) landen inderdaad "big business" geworden.
Naar boven
Robotron

BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2009 6:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan me niet voorstellen dat de gezondheidszorg op een even hoog niveau stond als in het westen. Er was aan alles gebrek dus ook aan hoogwaardige medicijnen en apparatuur lijkt mij. En de staat van de gebouwen was ook niet om over naar huis te schrijven. Ik zag toevallig gisteren de Polizeiruf 110 van vorige week (uit 1980) en daarin zag je ook een ziekenhuis. Dat was toch niet veel bijzonders, zag er erg jaren '60 uit allemaal. Ik neem aan dat ze niet het oudste ziekenhuis gebruiken in zo'n serie die door de staats-tv werd gemaakt.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    ddrverzamelaars.123forum.nl forum index -> Nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

Ga naar: